Leczenie kanałowe, czyli endodoncja krok po kroku

Leczenie kanałowe ma na celu wyeliminowanie bakterii z zainfekowanego kanału korzeniowego, zapobieganie ponownej infekcji i uratowanie naturalnego zęba. Podczas zabiegu kanałowego usuwa się obrzękniętą lub zainfekowaną miazgę. Dentysta starannie oczyszcza i dezynfekuje wnętrze zęba, a następnie wypełnia je i zamyka kanał.

Nie musisz się martwić, jeśli Twój dentysta lub endodonta zaleci procedurę leczenia kanałowego w celu leczenia uszkodzonego lub chorego zęba. Proces przypomina rutynowe wypełnianie i zwykle przebiega na jednym lub dwóch wizytach, w zależności od stanu zęba i osobistych okoliczności. Leczenie kanałowe jest stosunkowo bezbolesne i niezwykle skuteczne, dzięki czemu pozwala na szybki powrót do zdrowia.

Leczenie kanałowe – przygotowanie do zabiegu

Przed leczeniem kanałowym dentysta może wykonać serię zdjęć rentgenowskich chorego zęba. Pozwala to na zbudowanie wyraźnego obrazu kanału korzeniowego i ocenę zakresu wszelkich uszkodzeń.

Leczenie kanałowe zwykle odbywa się w znieczuleniu miejscowym, które obejmuje chory ząb i otaczające go dziąsło. W niektórych przypadkach, gdy ząb obumarł i nie jest już wrażliwy, zastosowanie znieczulenia miejscowego może nie być konieczne.

Usuwanie miazgi

Pierwszym krokiem po przygotowaniu do zabiegu jest usunięcie miazgi. Dentysta otwiera ząb przez koronę, aby uzyskać dostęp do miękkiej tkanki pośrodku zęba (miazgi). Następnie usuwa się resztki zainfekowanej miazgi. Jeśli wystąpił ropień zębowy (obrzęk wypełniony ropą), dentysta może go jednocześnie opróżnić.

Czyszczenie i wypełnianie kanału korzeniowego

Po usunięciu miazgi dentysta oczyszcza i powiększa kanał. Kanał jest zwykle bardzo wąski, co utrudnia jego wypełnienie. Ta część zabiegu może potrwać kilka godzin lub nawet rozciągnąć się na kilka wizyt. Jeśli leczenie musi zostać przeprowadzone w ciągu kilku sesji, dentysta może zaaplikować niewielką ilość leku do oczyszczonego kanału pomiędzy wizytami, aby zabić pozostałe bakterie. Ząb zostaje następnie uszczelniony za pomocą tymczasowego wypełnienia. Jeśli masz objawy infekcji, takie jak podwyższona temperatura lub duży obrzęk, dentysta może przepisać Ci antybiotyk, aby zapobiec dalszej infekcji.

Uszczelnianie i mocowanie zęba

Przy następnej wizycie tymczasowe wypełnienie i lekarstwo w zębie są usuwane. Kanał jest wypełniany i uszczelniany co zapobiega ponownemu zakażeniu. Zęby po wypełnieniu są bardziej podatne na złamanie niż zdrowe zęby, dlatego dentysta może zasugerować umieszczenie korony na zębie, aby go chronić. W niektórych przypadkach po zabiegu zęby mogą ciemnieć. Dentysta może wtedy zalecić np. zabieg wybielania (podlinkować do artykułu o wybielaniu)

Czy leczenie kanałowe jest skuteczne?

Leczenie kanałowe zwykle skutecznie ratuje ząb i usuwa infekcję. Około 9 na 10 zębów leczonych kanałowo przeżywa przez 8 do 10 lat. Ważnym elementem zwiększającym skuteczność leczenia jest umieszczenie korony na leczonym zębie. Jeśli pacjent stosuje się do zaleceń dentysty oraz dba o higienę jamy ustnej, leczony ząb powinien przetrwać przez długi czas.

Jeśli interesuje Cię zabieg leczenia kanałowego, możesz umówić się na konsultację w naszym gabinecie.